Müür hävitatud/ Funderbeam/ IPO-d/ 2022 – mida oodata.

Müür hävitatud

Aasta 2020 lõpus kutsus Madis Müür mind kauplemisduellile. Lisas ka mitmed teesid – startupinduse tootlus on kordades suurem kui aktsiaturul, aktsiate tootlikkus ei suuda konkureerida startupinduse tootlikkusega. Võtsin kõik Müüri tingimused vastu ja duell algas. Tavamaailmas ma olen tema teesidega nõus, aga kuna ma olen BÖRSÖR - uskusin, et suudan tõestada vastupidist.

Aasta vältel jätkas Müür minu investeeringute mahategemist ning jagas valeinfot minu kohta. Iseenesest, miks mitte – vabaturumajandus, mul pole selle vastu midagi. Aga lõppude lõpuks tuleb sõnade eest vastutada ja veel faktipõhiselt, mu kallis KoduPrussar (Müür) – miks koduPrussakas? Sest Live's naeratab ja vestleme tavapäraselt, aga kohe kui jõuab koju klavi taha, hakkab vihaga(uhhh) kirjutama – siit ka loogline koduPrussari/Kodutarakani nimetus.

Aasta on läbi saanud, suutsime näidata +193% tootlust aksiatega vs -35,7% Madise portfell. Halva kaotajana ta ise enam aktiivselt ei uuenda oma infot ja sõnagi enam duellist ei räägi. INVESTOR RANKINGU VÕISTLUS, pidin ise välja arvutama – info sain tema kodulehelt www.rahaasjad.ee. Ma pean olema siiras ja aus. Üldiselt siirust ja ausust on meie ühiskonnas niivõrd vähe. Meil on vaja rohkem ausaid tundeid. Ma olen okei sellega, kui ma pooltele ei meeldi – see on normaalne.

Võistluse raames loomulikult mul oli äärmiselt hea meel, et KoduPrussar hävis -35,7% ja mina õitsesin nagu kevadine maikelluke Nõmme metsas kuskil samblikute vahel oma +193% tootlusega. Ma saan oma tootluseks küll üle 193%, aga INVESTOR RANKING näitab tootluseks 301,85%. Fair game - Pöördusime ka ürituse korraldaja Taavi poole, et me arust on viga valemis ja tootluse arvutuses. Korraldaja kinnitas, et NAV arvutus ja tootluse valem peaks olema kõik korrektne – me andsime maksimumi, et sellele tähelepanu pöörata.


investor.ranking.ee tabel

Miks ma ei peaks nautima ja rõõmustama siiralt – ühe triumfi ja teise odavat fiaskot. Kas Teil poleks samad tunded, kui Teid kutsutakse duellile ja käib võistlus? Vaba inimene saabki öelda seda, mida ta tunneb. Tootluse duell on läbi saamas ja edaspidi ma soovin KoduPrussarile suuri tootlusi, vähem viha ja mitte ülehinnata ennast ja alahinnata teisi, muidu kordub samaväärselt odav häving. Sarnaselt oponendile ka mina olen nii öelda ülbe/ennast ülistava stiiliga ja mulle väga meeldib konkurents, suudan ütlemisi ja argumente tõestada faktidega ja tootlikkusega – ja see on fundamentaalne vahe. Miks peaks üldse olema tagasihoidlik – kui on olemas saavutusi ja fakte, mis toetavad. Welcome to Kapitalism.

Suvel võitsin rahvahääletusega Müüriga (KoduPrussar) live debati, mis oli Investeermisfestivali poolt korraldatud. Sellega panen punkti peale kogu sellele loole - KoduPrussar polnud isegi kusagil lähedal.

Õnnitleme KoduPrussarit ka teise lapse sünni puhul. Konkureerida jällegi raskem. Paneme 10 sama IQ-ga vallalist vs 10 kahe lapsega isa omavahel konkureerima. Kes võidab? Tõenäosuse ja matemaatika vastu pikas mängus ei saa. Me peame olema kapitalistid kui me osaleme avalikul turul – tööl pole tundeid. Siin on ainult üks printsiip astudes börsile – CEO, Sinu ainus ülesanne on  - Maximize shareholder value. Kordan Maximize shareholder value ehk maksimeerida aktsiaomaniku väärtust ükskõik mis hinnaga. No friends, no luck, no justice, no life – only shareholder value. Teeme tõeliselt kapitalistliku avaliku turu Eestis!

 

FunderBeam

Funderbeami aasta alguse triumf ja populaarsus kulmineerus teise poolaasta sama kiire kukkumisega. Põhjuseid on mitmeid?! Kuid kõige tähtsam neist – Funderbeam Ei ole suutnud kaitsta oma klienti ehk retaili. See on fundamentaalne põhjus, kuna jaekliendi peale on kogu platvorm üles ehitatud. Eelistuses olid alati ettevõtted, omanikud ja activist investorid. Ja vaata üllatust, kohe kui on jama majas kõige suuremad platvormi benefitsiaarid, kes said väga suuri privileege võrreldes jaekliendiga pole Funderbeamiga rahul ja viskavad õli tulle. Müür kritiseerib, Roosaare kritiseerib Funderbeami valuatsiooni ja enam juhtinvestor ei soovi olla ja K.Saare näeb veel FB-s verd. See on nagu Gestapo reetmine, koos saite kasumeid ja suuri privileege ja kohe kui jama majas on Funderbeam üksinda punkris peidus – teised on saapad ära vahetanud, käed pesnud ja uued pagunid mundril.

Esmalt peaksite FB-le tänulikud olema, et olete saanud selliseid hinna ja märkimise eeliseid ja kasumeid tänu oma populaarsusele. Omasid ei jäeta, eriti kui FunderBeam on andnud meeletu edumaa jaekliendi ees. Häbi häbi, kriitika peab olema konstruktiivne. Activist investorite mitte samaväärse riski võtmine jaekliendi ees on üks suurimaid põhjuseid, miks on kadunud usaldus. Samuti Funderbeamil tasub üle mõelda oma koostööpartnerid. Ma tahan lisaks nentida, et kõik oma FB-s olevad erinevate ettevõtete osakud olen ostnud turult nagu jaeklient va ICONFIT.
Siin ma pean ja tahan kaitsta jaeklienti, sest tema usaldus ja heaolu on edu võti.

Teisalt peab FB kuidagi reguleerima, kontrollima, mida teevad ettevõtted – kuidas tõstavad, kellele jne. Barking on hea näide – uus rahatõste -50% valuatsiooni pealt ja enamus sellest said ettevõtte omanikud ja lähedased sõbrad. Common – täielik jaekliendi tapmine. Me peame alati kaitsma ökosüsteemi, mis koosneb suuresti jaekliendist.

Turundus ja expansion on kolmas probleem. Korduvalt öelnud, ärge palgake turunduse või expansion manageriks eestlast. Ajalugu on meile lihtsalt näidanud, et eestlane on müümisel ja väljamaale laienemisel üldiselt halb valik – meile iseloomulik vooruslikkus, liigne läbimõtlemine ja agressiooni puudulikkus on halb. Kõik on minuga nõus siinpuhul, ma usun. Milleks minna tõenäosuse vastu? Kapitalism ja ettevõtlus ongi suuresti tõenäosuse mäng. Kuidas ja kus on mul rohkem tõenäosust edu saavutamiseks.

Ma saan aru, et alguses säärane ärimudel toimis, aga jooksvalt tuleb teha ka vastavaid muudatusi. Jaeklient privileegiks, usalduse taastamine, lisaks agressiivne turundus ja tagasi reele. Pole midagi rasket. Startup Industry on siin, et jääda pikaks ajaks – seega viga on meis. Kuna tegemist on avaliku turuga, palgake börsiinimene, kes teab ja näeb kõrvalt kogu turgu ja kauplemisega seotut.
Funderbeamile edu ja kaitseks neid kuigi igasugune viimase aja kriitika on hea – kõige odavam ja efektiivsem turunduse viis.

Viimaseks tahaks nentida, et Startupinduses ettevõtte pankrotti minek on täielikult normaalne, tervislik ja ei tohiks üllatusi tekitada. High risk/high reward – kõik on aus. Enamus peavadki pillid kotti panema, welcome to reality ja Startup World. Me näeme neid veel. Mul endal on juba paar kandidaati.

 

IPO-d

IPO laine on saamas meie igapäevaelu osaks – kõik see on tervislik investeerimise ökosüsteemile. Siinpuhul ei tasu hulluks minna ja tuleks lihtsalt korraks objektiivselt mõelda.
Eesti aasta turundaja tiitli ma annaks TextMagicule. Minul ega ilmselt ka pooltel pole õrna aimugi, millega TextMagic tegeleb, aga kõik teavad sellest. Kas pole fenomenaalne turunduse töö? Ootame TextMagic tulemusi.

2022 aasta tuleb kindlasti IPO rikas, meie ülesanne on vahet teha.

Miks ma ei märkinud ega ostnud Hagen Bikes – Nasdaq Hagen Bikes avatseremooniale tulid asutajad karvamütsikeste ja dressidega – Teadmata valuationit mulle sellest piisas, et mitte osta (aga jätkame sügavama esmamuljega).  Mulle näitab see suhtumist ja järelikult pole tegu kapitalistidega. Ma otsin alati kapitalisti, kui ma kusagile investeerin. Siinkohal võib vaielda, et nii varajases staadiumis pole vaja kapitalisti – tõsi. Aga minu jaoks tõenäosus vähenes kui ma nägin karvamütsikestega mehi avatseremoonial. Lisan ka seda, ma ei tunne Hagen Bikes omanikke ega ka suuri investoreid, kindlasti on hakkajad poisid (Nasdaq-le saamine on edu) – see on kõigest minu arvamus.
Sattusin hiljuti nende toote peale. See on esikülgkorviga jalgratas. Kas midagi uut? Kes mäletab USSR kuulsas komöödiafilmis „Operatsioon Õ“ ehk ka „Kaukaasia Vang“ sõideti juba külgvankritega.

Tegu on äärmiselt nišši tootega. Enda käest küsin sajast potentsiaalsest jalgrattaostjast, mitu tükki ostab esikülgkorviga jalgratta. Pakun 1-2 (ehk 1-2%). Nüüd on juba turg üpris kitsavõitu.
Mugav muidugi - saab oma ilusa või koleda lapsukese või trennikoti külgkorvi heita.
Meenutab mulle meetrist juuksefööni – niššitoode, aga kindlasti leiab mõne ostja. Kondiauruga Hagen Bikes maksab alates 2290-2890 EUR, elektri Hagen 4740-5190 EUR – eeem. Selliste hindadega pole kerge pikaajaliselt konkureerida. Mis meil praeguseks on – niššitoode, kasvav aga kitsas turg ja kallis toode.

Viimaseks lähen Hagen Bikes kodulehele ja vaatan 2022 käibe prognoosi:

01.02.2020-31.01.2021 (kahe aasta periood)
37k

2022 prognoos aga
773k
2023
2,263k

Ehk lubavad 1989% kasvu aastaga võrreldes eelmise kahe aastaga. Ehk aastas pea 4000%.
Hagenis töötab ka osav exceldaja.

Kokkuvõtteks ma ei öelnud midagi valesti (faktipõhine), ka asutajad on siikohal ma usun nõus – tegu on nišši tootega, toode pole odav, turg on üpris kitsas ja prognoos on üpris ebarealistlikult optimistlik võrreldes eelmise kahe aastaga.
Sedasi võiks kiirelt IPO-sid analüüsida. Mis on kallis või odav IPO või firma väärtus, igaüks otsustab ise, aga otsustada tuleb faktide põhjal.

Minu meelest talv on käes ja seeni metsas enam pole. Küll aga ilmselt sügise saagist panid Hagens Bikerid kõvasti seeni kõrvale. Ilmselt Hagensid suitsetasid SEENI suitsulesta kõrval ja kuivatasid kõvasti, et talvel oleks neil kasutus.
Hagensi seeni jätkus ka Hepsori tegevjuhile Henri Laksile – lahked poisid. Laksi abikaasa/armuke (ma ei ole kursis perestaatusega) trühvli asemel libistab ja raputab hoopiski Laksi pastasse Hagensi seeni. Tsiteerin Laksi öeldut Äripäevas:
"Ma võin öelda kätt südamele pannes, et täna sellist hinda pole, mille eest mina oma aktsiaid oleksin valmis müüma,"


Äripäev

Sellise lause seenejutu peale teeb mind Hepsori suhtes ettevaatlikuks. Kuidas saab sellist asja ettevõtja öelda, igal asjal on hind millega müüakse. Ma olen alati tundlik ja võtan täie tõsidusega, mis juhatus räägib – juhatus kui eduallikas.
Hoiatan, kui keegi tahab pakkuda Laksile 400%-1000% kõrgemat hinda Hepsori väärtusele – Laks lihtsalt ei müü. Kust neid seeni saab?!

guest
30 KOMMENTAARI
Inline Feedbacks
View all comments
Peeter
Peeter
07.01.2022 10:37

Väga dope keskkond!
Head uut aastat ja pane edasi!

Ivar
Ivar
06.01.2022 17:27

Kord päevas Stockfanati lehte vaatamas ja kui Marat midagi arvab, loen või kuulan. Mulle meeldib see stiil.
JFUga läks halvasti jah, aga kogu see Hiina hüpleb praegu üles-alla ( volatiilsus! )...
WISE on siiani pettumus,
aga FB - kui seal kõik nii odav on, siis tõseb parem osa sellest peagi.

Äge igatahes, mida teete - Marat & Stockfanatt, edukat Uut Aastat!

KUITS
KUITS
05.01.2022 15:00

Minule Marati stiil meeldib, tak deržat!
LHA tõi kena kasumi. Tänud!

Marati Võitlus
Marati Võitlus
05.01.2022 14:01

miks 200+% tootluse kujunemine on saladus, aga posse (curi, jfu jne), mis hävivad rohkem kui 50% promotakse?

EldurAino
EldurAino
05.01.2022 10:02

Jutuna võib iga üks oma naba imetleda. Palun detailset ülevaadet kuidas antud % välja keris. Mis tehingutest jutt on ja kuidas need kasvasid? Kõik sinu swing ideed on üldjuhul rämedas miinuses. Ühtegi avalikku soovitust, millel oleks ka normaalne järelturg (ei räägi siin FB tokenite järelturust, kus olematu volüüm), sa välja pakkunud ei ole. Nüüd järsku detsembris "selline" hüpe. Mille pealt? Julged kireda, julged ka avalikult põhjendada. Vastasel juhul on see #scam

EldurAino
EldurAino
05.01.2022 10:58
Reply to  Marat Kasparov

Ei, Marat. See on sinu võimalus näidata, et sa ei ole mingi soolapuhuja. Kui sa kogu aastat jagada ei julge, siis tee seda oma müstilise detsembri põhjal. Iga suvaline tont võib kirjutada, et mul tootlus 1000%. Kordan ennast. Vastasel juhul on see #scam

EldurAino
EldurAino
05.01.2022 11:52
Reply to  Marat Kasparov

Sa lihtsalt oled suure suuga pussy. 😀

Marko Oolo
Marko Oolo
04.01.2022 22:43

Tere Marat

Muljetavaldav tootlus möödunud aastal. Edestada indeksit kümne kordselt on erakordne. Loodan, et nii häid aastaid on veel palju ees ootamas.

Jagan enda varasemat kommentaari Funderbeamis toimunud Barking 2 rahastusvooru osas, mille olen postitanud 26. aprillil ka ettevõtte arutelu sektsiooni. Selles on adresseeritud ka antud artiklis püstitatud teemat Barkingu osas. TL;DR - Tegemist oli uproundiga, mitte discountiga. Kampaania toimus vastavalt Funderbeami reeglitele ja võimalustele. Osanike õigused olid kaitstud.

"Dear investors

I am writing to offer my input to the discussion. Hopefully it helps to elaborate a few topics and reduce the cap in understanding between different parties.

Barking has done really well since last fundraising campaign. We have reached the goals set, have had record months in business, prepared for active sales in larger markets and are now doing an up-round compared with the last round.

It is not appropriate to talk about discount in regards to this fundraising campaign. In Funderbeam the terms on the funding rounds are validated by the lead investors. Secondary market transactions do not act as a validator for the terms. For Barking 2 campaign the lead investors have validated the price of the round based on the business results of the company. We do not think it is appropriate to set the fundraising terms based on secondary market prices - it would not be adequate and could possible hinder the future fundraising strategy.

We are not taking investor interest for granted. Raising funds is a tough topic. Each element in the process has its purpose. The lead investors helps to validate the price of the round and build up the fundraising campaign. Private rounds are meant for validating the terms of the round and act as an indication of the potential outcome for the raise. Lastly gathering interest from all investors on the platform. All the mentioned steps are necessary and cannot be taken for granted. Might one not work out, there would not be the next one. It is always easier draw different conclusions in hindsight.

"Apparently, non-strategic" - a comment I believe is made either based on emotion or in bad faith. Private round in Funderbeam has its purpose - a possibility to invite strategic investors join the round and for validating the terms and viability of the fundraising campaign. Me together with the management and other lead investors have done exactly that. We think have good partners on board with skin in the game, which will help Barking reach the next goals. Also we invited well experienced industry investors who helped us to validate the terms for the public round. It was not a round meant for family members, in fact no family members were invited to participate in the private round.

We have set up the fundraising campaign based on the best practices, guidance and possibilities offered by Funderbeam. We are thankful of the team for helping us throughout the process and for offering this possibility to Barking.
As we have done everything by the book, there wasn't anything we could have set up differently. Barking did not have the possibility to invite previous shareholders to the private round it was not allowed to send mass-emails/notifications. We have received some criticism in regards to that, but we could not have done anything differently.

Barking respects all the rights of the shareholders. In regards to the strategic round where Lemonade Stand participated, Barking concluded a shareholder vote, which resulted in a positive agreement of inviting them on board and investors waived the preferential subscription rights. In regards to the ongoing fundraising, the preferential subscription right is exercised and the offers will reflect it. Based of the calculations, for vast majority of investors the offered 250€ minimum + pro-rata allocation already surpasses the amount of new securities they would be offered based on SHA.
For the rest, the offers will reflect the amount of securities they have rights to. However, the total amount which will be offered on top of the 250€ minimum offers, will be less than 2% of the total round. For all the investors, this applies to, have already indicated a larger interest.

We are thankful of all of the investors rooting for Barking and are thankful of the interest in this fundraising campaign. The amount of interest has exceeded our expectations and we are excited to be sharing Barking journey with you.

Onwards!
Marko"

Edu tegemistes, Marat

AKM
AKM
04.01.2022 17:59

Soovitan finantsvabaduse facebooki vaadata, Müür paneb sulle seal kõvasti puid alla hetkel

KKK
KKK
04.01.2022 15:15

Hageni turg on pigem last mile veod jms, kuid sellele vaatamata olen eelkirjutajaga nõus. 🙂

Mikk
Mikk
04.01.2022 12:23

Oli ka aeg Müüril natuke õhku välja lasta.

Sander
Sander
04.01.2022 12:26
Reply to  Mikk

Einoh...funderbeam on süüdi, et Ampler pole suutnud rattaid toota ja osaku hind kukkunud ja Müür seetõttu -800k vms.

Krt
Krt
04.01.2022 11:44

FBs pankroti kandidaate suuremate/tuntumate seas ka või pigem mitte?

Krt
Krt
04.01.2022 16:34
Reply to  Marat Kasparov

Nii arvasingi. 👍

Paul
Paul
04.01.2022 11:35

Tere! Aitäh huvitava lugemise eest! Kas teed lähiajal ülevaate kuidas Su eelmise aasta soovitustel on läinud koos kommentaaride ja nägemusega tulevikust? CURI, JFU jne?

Paul
Paul
04.01.2022 12:50
Reply to  Marat Kasparov

Aitäh, ei olnud näinud seda ülevaadet. Mis plaan on curiga?

Huviline
Huviline
04.01.2022 17:58
Reply to  Marat Kasparov

Kas see 190% tootlus või 300% arvestab ka CURI ca 100K miinust sisse?

Mathias
Mathias
06.01.2022 09:33
Reply to  Huviline

Huvitab ka selle küsimuse vastus. Mälu järgi peaks suured miinused olema ka Wise ja Coinbasega(?).

Jaan
Jaan
04.01.2022 11:16

See Hepsori kommentaar on kuld:-)

Lauri
Lauri
04.01.2022 11:06

Head Uut!
Seal investorrankingus on üldse mingi kala sees, sul on näiteks kasum suurem kui portfelli väärtus...midagi valemis põhjalikult viga neil.

Hagen bikesiga oli mul täpselt sama esimene mõte kui seda IPO kella pilti nägin, jumal tänatud et minu raha seal pole, esmamulje ikka loeb palju. Ise loobusin hoopis sellel põhjusel (lisaks sellele et maht on olematu), et mina ei näe klientuuri suurelt tekkimas kuna seda ratast pole võimalik kusagil hoida. Kui peamine klient on kalamaja korteris elav hipster, siis kus nad seda hoiavad? Tuppa ei too, panipaika ka vaevalt et mahub, hoiad maja ees siis varastatakse ära, iste saab märjaks, naabrid on vihased et tee peal ees...tundub täiesti ebaloogiline ost.

cross